Vysoké napětí (Funkenschlag)

Pořadí v žebříčku BoardGameGeek:
34

Originální název:
Funkenschlag
Rok vydání:
2004
Počet hráčů:
2 až 6
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 12 let.
Doba hraní:
Dlouhotrvající hra – 60 až 120 minut
Doporučení rodiny:
Tuto hru vám nedoporučujeme, najdou se pro vás lepší hry.
Doporučení hráče:
Určite vyzkoušejte, neměla by uniknout vaší pozornosti.

Katalogové číslo: 11588. Kategorie: . Štítek: .

Popis hry

Jde o druhé, přepracované vydání hry. Poprvé byl Funkenschlag vydán v r. 2001.
Ve hře se hráči snaží pro sebe co nejvýhodněji vydražit elektrárny a nakupují do nich suroviny. Dále propojují jednotlivá města elektrickou sítí a využitím surovin ve svých elektrárnách pak do svých měst dodávají energii, což jim přináší výherní body.

Rozšíření hry:

Další informace

Počet hráčů

2 až 6

Věk hráčů

Od 12 let

Doba hraní

Delší hra – 60 až 120 minut

Počeštění

Kompletně česká hra dostupná v ČR

Rok vydání

2004

Míra náhody

3 – malý podíl náhody

Míra interakce

3 – ustálená komunikace

Míra složitosti

4 – náročná

Míra humoru

1 – seriózní hra

Doporučení rodiny

Tuto hru vám nedoporučujeme.

Doporučení hráče

Určite vyzkoušejte, neměla by uniknout vaší pozornosti.

Výrobci

2F-Spiele, ALBI

Autoři

Friedemann Friese

Hra/Rozšíření

Samostatná hra

Pravidla:

Odkazy:

251 hodnocení k Vysoké napětí (Funkenschlag)

  1. Macho
    3 z 5

    :

  2. Kamčatka
    5 z 5

    :

  3. aja007
    4 z 5

    :

  4. DK
    5 z 5

    :

  5. Mirka
    3 z 5

    :


    Je toho víc, k čemu mám výhrady. Začnu od krabice. Hra stojí 999 Kč.. Opravdu při této ceně nešlo udělat boxy pro peníze a pro karty elektráren? Budiž peníze se dají vrátit do papírového „“ovázání““, ale ničí se při tom. Při manipulaci s krabicí pak elektrárny a peníze putují po krabici, a to mi u takhle drahé hry vadí. V recenzi někdo pěl ódu na pravidla. Neumím německy a nedokážu posoudit originál, ale v českém překladu je pár nejasností. Nakonec jsme asi vydedukovali, jak by to mělo být správně, ale přesto to kazí dojem. V pravidlech je řečeno, že jakmile alespoň jeden hráč připojí do své elektrické sítě patřičný počet měst, hra po čtvrté fázi končí !!! Jenže ona pravděpodobně pokračuje ještě dodáváním elektřiny do měst, což naznačuje věta – vítězem se stává ten hráč, který v posledním kole hry dokáže dodat elektřinu do nejvíce měst ve své elektrické síti (tj. měl by nejvyšší příjem peněz v páté fázi). Z té věty v závorce usuzuju, že se hraje dál, protože pokud by hra končila, věta by byla v minulém čase a peníze by nebyly hypotetické (byly přece vyplaceny). Při dvou hráčích je potřeba pro ukončení hry postavit 21 měst. Domečků je však jen 22. Jeden v tabulce pořadí hráčů a jeden ve skórovací tabulce. Pokud postavím 21 město, nemám domeček pro umístění. Tak jenom zaplatím a posunu se na skórovací tabulce. Proč není u každé barvy jeden domeček navíc? Při hře dvou hráčů je hra nevýrazná a velmi čitelná. Nelze škodit. Lze se vždy připojit do všech měst ve vybraných oblastech. Zkrátka, tohle není hra pro dva hráče. Taktické možnosti jsou omezeny pouze na výběr měst s levnějšími připojovacími trasami. Hrát se dá, ale dojem je velmi rozpačitý. Za to všechno dávám jen tři body. Zkusíme to zahrát ve 4-6, zatím jsme to nezkoušeli, třeba to bude lepší. Dokud to nevyzkouším, zatím ji nebudu zavrhovat, ale můj favorit to rozhodně není.

  6. dilli
    5 z 5

    :

  7. GeniuZ
    5 z 5

    :

  8. jerry1989
    4 z 5

    :

  9. NoirOrioN
    5 z 5

    :

  10. Adam
    4 z 5

    :

  11. Fanda
    5 z 5

    :


    Vynikající hra, opravdu patří mezi špičku, dál už bych jen opakoval předchozí komentáře, MORT popsal hlavní rysy přesně!
    Během prvních partií jsem míval pocit, že první dvě třetiny mohu hrát skoro bez rozmyslu, stejně se rozhoduje až ke konci, ale zkušenost mě naučila, že balancovat všechny faktory je třeba už od začátku, držet se na vlně, jinak mě tempo ostatních převálcuje a na přední pozice už nepustí. Dokonalé!

    Snad jen Albi mohlo ke hře přidat hezčí překlad návodu. Nikdo netrvá na barevném na křídě tištěném skvostu, ale mizerně kopírovaný návod je u této hry vážně ostudou. Myslím, že pár (jednotek, nikoliv desítek!) korun by této mé výtce spolehlivě zabránilo.
    Po věcné stránce je naštěstí návod skvělý, autor/překladatel si dal opravdu záležet.

  12. Darn
    5 z 5

    :


    Ve hře Funkenschlag (v překladu něco jako „“zásah elektickým proudem““ :o) ) se stáváte majitelem firmy, která dodává elektřinu do německých domácností (potažmo amerických, záleží na tom, jakou stranu hracího plánu zvolíte – takže vlastně máte 2 hry v jedné). A aby všechno fungovalo, musíte nakupovat elektrárny, palivo, na které pracují a budovat svoji elektrickou síť.

    Vysvětlovat pravdila by byla práce na víc, než jednu recenzi, takže jen stručně. Hra se hraje v jednotlivých kolech, ve kterých se střídají pravidelně čtyři fáze. V první nakupujete elektrárny systémem aukce (čím víc domů „“vyživí““, tím dražší je), ve druhé nakupujete suroviny (je šest typů elektráren – tepelné na uhlí, tepelné na ropu, hybridní na ropu nebo uhlí, jaderné na uran, elektrárny fungující na odpadky(?) a ekologické, které pracují zadarmo), ve třetí potom stavíte rozvodnou síť (takové malinké domečky, jakoby Osadníkům s vesnice vypadly :o) ) a ve čtvrté potom spálíte suroviny a dostanete peníze za „“vyživené““ domečky. Celá hra končí ve chvíli, kdy jeden z hráčů postaví předem určený počet domečků a pak vyhrává ten, který VYŽIVÍ nejvíce domácností (tzn. ne nezbytně ten, který má nejvíc domků!!!).

    Zdá se to jednoduché, ALE – surovin není nazbyt a navíc se zvyšující poptávkou roste i jejich cena, takže hráč, který se dostane k nákupu jako poslední, občas už prostě nemá co koupit (nebo za nekřesťanské peníze). A tady přichází ke slovu hlavní deviza hry – určování pořadí. To se mění po každém kole (po čtvrté fázi) podle toho, kdo má aktuálně nejvíce domků (tzn. je hypoteticky nejsilnější a nejvíc v daném kole vydělá). Hra tím pádem tlačí nahoru hráče, kteří jsou vzadu a nejdůležitější na celé hře je moment načasování, kdy se vydat z posledních pozit k vítězství. Vystartujete příliš brzy a nedoběhnete, příliš pozdě a budete až do konce hry koukat soupeřům na záda. Pořadí je totiž naprosto rozhodujícím faktorem a je občas lepší dvě, tři kola vydělat méně, ale celkově získat více (tento faktor je tím citelnější, čím vyšší je počet hráčů).

    Funkenschlag je naprosto výjimečná hra (jak už to u Friedmana Friese bývá), ale co víc – ona je k tomu i úžasná! A to vše hlavně díky geniálnímu systému, ve kterém o bytí a nebytí rozhoduje vaše pořadí. A pro ty, které ani toto neoslovilo nezbývá, než dodat, že hra je hratelná v jakémkoli počtu hráčů (2-6) a v ani jednom není nudná.

  13. termit
    4 z 5

    :

  14. Lucinka21CL
    4 z 5

    :

  15. jayjay
    4 z 5

    :

  16. Stanley
    4 z 5

    :

  17. murphy
    4 z 5

    :

  18. Nata
    4 z 5

    :

  19. Radek P
    3 z 5

    :

  20. Ondra
    3 z 5

    :


    Tuto hru jsem vlastnil mesic a nyni ji prodal. Hra je urcite dobra a verim, ze si najde sve fanousky. Me ale bohuzel prilis neoslovila:-(. Obsahuje totiz par faktoru, ktere me osobne trochu vadily.
    1) ve hre je prilis momentu, kdy se venujete priprave hry (rozdavani karet atd)
    2) snazim se mit hry dobre hratelne i ve dvou hracich – malokdy mam prilezitost hrat ve vice lidech; nasel sem mnoho clanku a doporuceni ruznych lidi, ze i ve dvou je to paradni hra – odehral jsem ve dvou 5 her a kazda mi prisla prakticky stejna, se skoro stejnym vysledkem
    3) pocitani pri hre mam rad, ale tady je ho vazne moc 🙂
    Verim, ze si tato hra najde sve fandy a pokud mate moznost hrat casto ve 3+ lidech a bavi vas hry s penizkama, nakupy atd, urcite vas Vysoke napeti bude bavit. 2x jsem ji hral ve 4 hracich a uz to bylo o poznani lepsi a vazne sme se skvele bavili. Pokud ale shanite komplexnejsi hru pro dva, doporucil bych spise jine hry na trhu

  21. Basic
    5 z 5

    :

  22. BFM
    4 z 5

    :

  23. Tacud
    5 z 5

    :

  24. lotr
    5 z 5

    :

  25. orsej@centrum.cz
    5 z 5

    :

  26. karel
    3 z 5

    :

  27. schroub
    4 z 5

    :

  28. belisar
    5 z 5

    :

  29. Droll
    5 z 5

    :

  30. Robert
    4 z 5

    :

  31. Michal
    4 z 5

    :

  32. REM
    4 z 5

    :

  33. Bluefish
    4 z 5

    :

  34. Gandalf
    4 z 5

    :

  35. V.S.
    2 z 5

    :

  36. vod5ka
    5 z 5

    :

  37. MasterII
    4 z 5

    :

  38. Richmond
    4 z 5

    :

  39. David Cichák
    5 z 5

    :

  40. WillBlack
    4 z 5

    :

  41. Odoren
    5 z 5

    :

  42. Bercik
    5 z 5

    :


    Je tu mnoho pozitivnych reakcii, a ja s nimi nemozem nez nesuhlasit – Funkenschlag je pre mna momentalne hra #1. Popisaneho je tu o nej sice uz dost, ale chyba mi tu porovnanie s inymi popularnymi podobnymi hrami. Dovolim si teda take porovnanie napisat.

    Este predtym ale jedna vec – mam za sebou uz asi 40 partii tejto hry v roznom pocte hracov. Mrzi ma reakcia Mirky, ktora hodnotila tuto hru po velmi malom pocte partii a najma vo dvojici. Musim priznat, ze toto nie je hra pre 2 hracov, nie je to ono v porovnani s hrou 3-6 hracov. Zaujimalo by ma, ci sa Mirke podarilo hrat aj v inom pocte hracov a ci nezmenila nazor 🙂

    Takze zacnem CAYLUS-om – v Cayluse je nahoda eliminovana uplne, roznorodost hry je dana iba konanim hracov. Je asi ako sach. Vysoke Napeti (VN) oproti tomu obsahuje prvok roznorodosti v tom, ake elektrarne sa objavia v ponuke. A samozrejme tiez v konani hracov. Niekedy sa vo VN stane, ze prehrate drazbu dolezitej elektrarne, ale hned nato sa do ponuky dostane rovnako dobra alebo dokonca este lepsia elektraren. Toto moze hardcore hracom vadit a uprednostnia preto Caylus, kde nie je NIC zavisle na tom, co sa stane same od seba bez pricinenia hracov. Na druhej strane mozete ist do drazby s tym, ze chcete vyhnat jej cenu do velkej vysky, lebo viete/tusite, ze protihrac ju chce za kazdu cenu… ale nemusi. Je to skratka dalsi prvok Napatia v hre 🙂
    A este jeden bod – VN je uzasne (a zatial asi neprekonane) systemom balancovania rozdielu medzi prvym a poslednym hracom. Este sa mi nestalo – ANI RAZ – aby niekto uprostred hry mal pocit, ze ma hru stratenu. Zakazdym mate po hre pocit, ze ste boli blizko a prehrali ste len tak tak. V Cayluse sa mi zial stava, ze ak hrac nezvladne prvu polovicu hry, viacmenej len z povinnosti dohravame a je jasne, ze hracovi v cele staci kontrolovat hru. Pre niekoho je to plus pre danu hru, pretoze vyhrava naozaj bezchybna hra, iny to povazuje za minus.

    PUERTO RICO – podobne ako Caulys, nahoda takmer uplne eliminovana (az na dokladanie plantazii). Da sa *prepocitavat* dopredu, ale aj odhadovat tah superov, ale spravidla ten, kto zaostane na zaciatku, uz sa do konca hry chyti len velmi velmi tazko.

    Pre PR aj Caylus plati, ze ak sa stretne slaby a silny hrac, ani jeden sa zvycajne nebavi, lebo rozdiel vo vysledku hry je velmi vyrazny.

    *** VN je uzasne prave tym, ze ak sa stretnu hraci roznych kvalit, je sice silno pravdepodobne, ze lepsi hrac vyhra, ale aj on aj slabsi hraci sa cely cas bavia, su nuteni neustale byt v hre a premyslat a kalkulovat, a navyse slabsi hraci maju pocit, ze su stale v hre!! ***

    To je velmi dolezite z mojho pohladu, lebo hra neodradi zacinajucich hracov!! Naopak, vtiahne ich a budu premyslat, ako hrat nabuduce lepsie! PR a Caulys dokazu odradit prave tym, ze si zacinajuci hrac povie, ze tuto hru sa tak skoro nenauci, ze je velmi tazka a pod. A uz ho k hre viac nedostanete ani parom volov.

    Ok, podme dalej – OSADNICI – tak toto je uplne iny herny princip, ale aj tak – Osadnici su z mojho pohladu hrou s VELKYM podielom nahody a u nas sa najlepsie hraju, ak si chceme ozivit nejaku party, pretoze Osadnici obsahuju vela interakcie medzi hracmi, obchodovania, dohadovania s vasou polovickou, aby toho zlodeja dala inam, lebo inak dnes nebude… a tak. Ak chceme seriozne hranie, s Osadnikmi kvoli pritomnosti a vyznamnej ulohe kocky v hre vobec nepocitame.

    TICKET TO RIDE (alebo Vlak za Vlakem) – TtR je takisto velmi vhodna pre zacinajucich hracov, ma omnoho jednoduchsie pravidla ako VN a da sa vysvetlit za par minut (to rozhodne neplati o VN). Avsak TtR je hra oddychova, nezamestna sede bunky ani zdaleka do takej miery ako VN, a niekedy (ale nie velmi casto) dokaze odstavit hraca aj v strede hry. Takisto vsak nebyva rozdiel medzi dobrymi a slabsimi hracmi tak znatelny, casto aj slabsi hrac porazi silnejsieho a ludia maju zvacsa chut hrat znova a znova, a to je dolezite! Nie je nic nezvycajne odohrat aj 3-4 hry po sebe. Po 2 partiach VN som zvacsa tak unaveny, ze tretiu uz nevladzem a zvycajne dame uz nieco ine, oddychovejsie. Napr. TtR 🙂

    Aby som to zhrnul:
    CAYLUS – hardcore premyslanie, nulova nahoda, vynikajuca ak mate skupinu ludi, ktori hraju casto(!) a hraju dobre. Zapojte neskusanych hracov – a bude to katastrofa!

    PUERTO RICO – podobne ako Caylus – minimum nahody, taktiez vhodna iba pre skusenejsich a vyrovnanych hracov, myslim ale, ze zabavnejsia ako Caylus.

    VYSOKE NAPETI – vhodna aj pre nerovnako kvalitnych hracov, neuveritelne navykova s originalnym a bravurne vybalancovanym hernym systemom, udrzuje hracov v napeti do posledneho kola. Hardcore hracom ale moze pripadat „“nefer““ (unfair) alebo oddychovejsia a trochu lahka v porovnani s Caylusom alebo Portorikom.

    TICKET TO RIDE – totalna oddychovka vhodna aj pre uplnych novacikov, avsak naoplatku velmi zabavna a mnohokrat znovuhratelna, az navykova. Takisto vhodna aj pre nerovnako kvalitnych hracov. Zlozitostou (resp. jednoduchostou) je vsak na mile daleko za Caylusom alebo PR, hardocre hracom len ako oddych medzi tazsimi hrami.

    OSADNICI – samostatna kapitola, KOCKA V HRE!, vela nahody ale aj VELA komunikacie, ktora je nosnym pilierom hry. Pre vaznu hru nie prilis vhodna (s tymto tvrdenim sice asi viaceri suhlasit nebudu, ale stojim si za nim 🙂

  43. Surt
    5 z 5

    :

  44. Sinka
    3 z 5

    :

  45. marcel
    5 z 5

    :

  46. Martin Blatný
    5 z 5

    :

  47. mesires
    4 z 5

    :

  48. Láďa Smejkal
    4 z 5

    :

  49. Matěj Baťha
    4 z 5

    :

  50. Jaromír Kovařík
    4 z 5

    :

Přidat hodnocení hry