Carcassonne – Král & Špeh

3.73 z 5
(Hodnocení: 82)

Pořadí v žebříčku BoardGameGeek:
Neznámé

Originální název:
Carcassonne – König & Späher
Rok vydání:
2003
Počet hráčů:
2 až 6
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 8 let.
Doba hraní:
Středně trvající hra – asi 30 až 70 minut
Doporučení rodiny:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.
Doporučení hráče:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.

Katalogové číslo: 11437. Kategorie: . Štítky: , , .

Popis hry

Rozšíření Carcassonne, které obsahuje 7 rozšiřujících kartiček k základní hře a 5 rozšiřujících kartiček ke hře Carcassonne: Lovci a sběrači.
Toto rozšíření je možno v ČR získat jako bonus k další hře z rodiny Carcassonne: Hrad.

Další informace

Míra náhody

2 – střední podíl náhody

Počet hráčů

2 až 6

Věk hráčů

Od 8 let

Doba hraní

Středně dlouhá hra – asi 30 až 70 minut

Počeštění

Kompletně česká hra dostupná v ČR

Rok vydání

2003

Míra interakce

2 – komunikace není součástí hry

Míra složitosti

2 – jednoduchá

Míra humoru

2 – spíše seriózní hra s prvky humoru

Doporučení rodiny

Není známo nebo nedokážeme zařadit.

Doporučení hráče

Není známo nebo nedokážeme zařadit.

Výrobci

HANS IM GLÜCK

Autoři

Klaus-Jürgen Wrede

– BoardGameGeek
– Funagain Gameweb
– Pravidla hry (www.deskovehry.cz) – Král
– Pravidla hry (www.deskovehry.cz) – Zvěd

82 hodnocení k Carcassonne – Král & Špeh

  1. Matej
    4 z 5

    :

  2. Krapnik
    3 z 5

    :

  3. Frigo
    4 z 5

    :

  4. rix
    4 z 5

    :

  5. karolína
    5 z 5

    :

  6. zuznana
    5 z 5

    :

  7. karolína
    5 z 5

    :

  8. Zu
    5 z 5

    :

  9. karolina
    5 z 5

    :

  10. karol
    5 z 5

    :

  11. bl
    3 z 5

    :

  12. Veronika
    5 z 5

    :

  13. trikolka
    4 z 5

    :

  14. ewuchka
    4 z 5

    :

  15. Pecky
    4 z 5

    :

  16. Markéta
    3 z 5

    :

  17. vizard
    3 z 5

    :

  18. MORT
    3 z 5

    :

  19. Kuba
    1 z 5

    :

  20. Monika
    4 z 5

    :

  21. Penguin
    4 z 5

    :

  22. Honza
    3 z 5

    :

  23. dilli
    3 z 5

    :

  24. gaunt
    5 z 5

    :

  25. Felix
    5 z 5

    :

  26. Asindor
    2 z 5

    :

  27. Klop
    4 z 5

    :

  28. ondrashek
    3 z 5

    :

  29. stepan
    3 z 5

    :

  30. mealy
    3 z 5

    :

  31. murphy
    3 z 5

    :

  32. ERENIKA
    5 z 5

    :

  33. Shark
    2 z 5

    :

  34. Dúthoron
    3 z 5

    :


    Hodnotím pouze část „“Král““, neboť Lovce a sběrače zatím nevlastním:
    Většina recenzí vytýká rozšíření, že král je příliš silná karta a jen posiluje toho, kdo má největší město (a obvykle vede). K tomu musím dodat, že body dostane ten, kdo UZAVŘE největší město a to může být i jiný hráč než, který ho vlastní. Navíc doporučuji malou zněnu pravidel – hráč, který v DANOU CHVÍLI vlastní krále, dostane 1 bod za každé právě uzavřené město. (Tedy ne majitel krále na konci hry) Je to vlastně forma daně. (Totéž platí pro rytíře a cesty) Tím se celkové body za krále (rytíře) rozloží na více hráčů a hra je vcelku vyrovnaná.

  35. lotr
    4 z 5

    :

  36. dooly
    5 z 5

    :

  37. rvacek
    4 z 5

    :


    Rozšíření jsem získal v Německu a po problémech s překladem jej hrajeme od ledna 2004. Část modrá je vynikající. Na rozdíl od ostatních recenzentů jsem spokojen. Skutečnost, že kartičky jsou jen 2, je právě to, co dává hře spád. Musí se bojovat o „“Krále““ i „“Cestáře““ do konce hry. Někdy je rozhodnuto na začátku jindy není nic jistého do poslední nepoložené kartičky. Zvažoval jsem několikrát úpravu pravidel, ale nikdy jsem k ní nepřistoupil. Nápady uvedené v ostatních recenzích jsou inspirativní, ale jsem spokojen s klasickým výkladem.
    Zelená část rozšíření je již něco jiného. Ostatně vůbec celé „“zelené““ Carcassonne jako by inspirovalo hráče k úpravám (viz moje poznámky k úpravám pravidel některých bonusových karet podporovaných http://www.carcassonne.de), což možná není vůbec na závadu. Porovnat schopnost kartiček „“zeleného““ rozšíření není snadné. Dokonce bych řekl, že souvisí se stylem hry a zkušenostmi hráčů. Skutečně se zdá, že kartičky jsou nestejně přínosné. Musím přiznat, že s nimi nehrajeme ani ne tak, že by hra mohla být nevyvážená, ale trochu se bojíme, že to s nimi neumíme. Lze očekávat i nějakou změnu pravidel. No uvidíme ….

  38. newrock
    4 z 5

    :

  39. tomas
    4 z 5

    :

  40. Droll
    4 z 5

    :

  41. Maximus
    4 z 5

    :

  42. REM
    3 z 5

    :

  43. Roman
    2 z 5

    :

  44. Libor
    4 z 5

    :

  45. Pitr
    5 z 5

    :


    Rozšíření „“Král““ – herních kartiček není nikdy dost a tak 5 zcela nových pravděpodobně přivítáte již během první hry s nadšením. Kartičky Král a Lupič si však musíte během každé hry „“zasloužit““ a tak kromě základních strategií, kdy stavíte cesty a města, obestavujete kláštery a pokládáte sedláky, přes rozšiřující strategie, kdy uzávíráte cizí města a sbíráte komodity, udržujete ve hře svého stavitele a pokládáte prasátko na Vaši největší louku nyní dostáváte nový úkol – postavit největší město a nejdelší cestu. Hráč, kterému kartička nakonec zůstane, získává při závěrečném sčítání zpravidla 25-30 bodů (při hře se všemi rozšířeními). Může tak jednou kartičkou získat stejné množství bodů jako např. při nejvyšším počtu všech komodit. To hru samozřejmě celkově oživí – doporučuji.

    Rozšíření „“Špeh““ – obsahuje 5 bonusových kartiček a každá z nich může velmi výrazně ovlivnit strategii majitele v dané hře, samozřejmě každá úplně jinak. Asi nejsilnější kartičkou, kterou si můžete před hrou vylosovat bude „“Šaman““, jehož vlastnictvím si můžete stáhnout figurku z lesa či řeky, která se nevyvíjí dle Vašich představ. Znamená to třeba i to, že Vám nikdy nedojdou figurky, což je právě v Lovcích k nezaplacení a v praxi se dá bez nadsázky říct, že kdo má „“Šamana““ – vyhrává. Druhou nejsilnější kartou je jednoznačně „“Špeh““ – jedna trvale zablokovaná figurka v lese se rozhodně vyplatí, neboť při každém tahu máte možnost kartu odložit a vzít si jinou (zpravidla ještě horší :-)). Dá se říct, že snižuje a zvyšuje podíl nádody zároveň :-). Zbývající tři kartičky jsou pro hru méně výhodné a svým přínosem pro hráče se s předcházejícími nemohou srovnávat. Např „“Rybář na voru““ může v ideálním případě přinést majiteli i více než 25 bodů, ale vzhledem k tomu, že spoluhráči říční systém po položení této karty zpravidla uzavřou, nepřináší v praxi více něž 2 body. „“Lovec na lávce““ jen přidává majiteli jednu figurku lovce na louku navíc, což může být výhodou na velké louce plné zvěře, o kterou bojujete se soupěři, ale na malých bezvýznamných loukách, které se v této hře většinou tvoří je kartička stejně bezcenná jako „“Rybář““. A karta s chýší je totéž v bledě modrém. Podtrženo, sečteno – při hře ve dvou hráčích doporučuji losovat jen ze dvou nejsilnějších kartiček pro větší vyváženost hry. Při hře ve třech hráčích doporučuji losovat ze tří – přidat ke dvěma nejsilnějším ještě kartu „“Rybáře““ a udělat z ní „“Vodního šamana““, která plní stejnou funkci jako „“šaman““, ale s chýšemi. Hra pak dostane úplně nový rozměr při soubojích o říční systémy :-). A tak i přes nesporný přínost tohoto rozšíření, hrajeme poměrně často Lovce jen v základu.

  46. WillBlack
    3 z 5

    :

  47. Odoren
    4 z 5

    :

  48. elysa
    3 z 5

    :

  49. Marta
    3 z 5

    :

    V říjnu jsem napsala recenzi na hru Carcassonne, ve které jsem popsala „“rodinu Carcassonne““. Zmínila jsem se tam tehdy o novém rozšíření Král a špeh, uveřejněném na herním veletrhu v Essenu. Přestože jsem pesimisticky konstatovala, že se hra do Čech nedostane, už je tady. Herní nadšenci se vydali do Německa a nakoupili je tam. Dnes je možné zahrát si je v některých hernách jako např. v Čajovně 82 vůní v Liberci. Pravděpodobně díky mé recenzi na Carcassonne se ke mě dostalo jedno malé balení o velikosti krabičky od zápalek s rozšířením Král a Špeh.

    Jedná se vlastně o dvě rozšíření. Král je rozšíření pro modré/červené Carcassonne a Špeh k zelenému.

    1. Špeh
    Rozšíření obsahuje pět kartiček šaman, špeh, lovec, rybář na voru a zemědělství – karta s chýší. 5 karet je otočeno a zamícháno. Každý hráč si vytáhne jednu kartu, kterou před sebe položí otevřenou. V případě, že hrají dva hráči, každý si vytáhne dvě karty a zbylá karta se vyřadí.

    Šaman
    Hráč si smí v každém kole vzít zpět do zásoby příslušníka kmene, který stojí na nedodělané řece, lese nebo louce.

    Ostatní čtyři karty jsou nasazeny do hracího pole: hráč se zřekne tahu zakryté karty a přiloží svoji kartu. Potom musí postavit příslušníka kmene na kartu (např. chýše na kartě „zemědělství – rolnictví“). Jinak nemůže svoji kartu přiložit. Figurka zůstává celou hru na kartě.

    Špeh
    Hráč smí v každém tahu první vytaženou kartu odmítnout (také bonusovou kartu). Položí ji zakrytou zpět pod hromádku a vytáhne si novou, kterou potom musí přiložit. Při nasazování se nesmí nacházet v lese jiný sběrač. Je-li les dostavěn, počítá se vyzvědač jako sběrač, ale po ocenění se nevrací zpět.

    Lovec na lávce (můstku)
    Lovec se při hodnocení počítá na obou stranách lávky. Lávka ale nespojuje pozemky. Při nasazování se na obou pozemcích nesmí nalézat žádný lovec. Medvěd se počítá za dva body pro spodní pozemek.

    Rybář na voru
    Pokaždé, když v tomto říčním systému je dokončena řeka (úplně jedno kterým hráčem), dostane vlastník této karty tolik bodů, kolik ryb obsahuje největší jezero. Při nasazování se nesmí na tomto úseku řeky nacházet žádný rybář. Je-li úsek řeky dokončen, počítá se rybář na voru jako rybář, ale po ocenění (spočítání) se nevrací zpět.

    Karta s chýší
    Hráč dostane na konci hry nezávisle na obvyklé hodnotě lovce za každou kartu pozemku jeden bod. Při nasazování se nesmí na pozemku nacházet žádný lovec. Potom nesmí na tento pozemek vstoupit žádný lovec.

    2. Král
    Rozšíření obsahuje celkem 7 kartiček. 5 z nich jsou kartičky krajiny, které se zamíchají mezi ostatní ze základní či rozšiřující verze. 2 kartičky jsou:

    Král
    Na začátku hry zůstává kartička stranou. Získá jí ten, kdo jako první postaví město. Nemá ji však natrvalo. Králem je vždy ten, kdo postavil největší město resp. kdo ho ukončil, přidal poslední dílek. Král získává v závěrečném sčítání bod za každé dokončené město.

    Loupeživý rytíř
    Loupeživý rytíř má podobnou funkci jako král. Hráč, který dokončí nejdelší cestu, získá kartu rytíře. V závěrečném hodnocení získá hráč vlastnící tuto kartu bod za každou dokončenou cestu.

    Z popisu jednotlivých kartiček je zřejmé, že rozšiřující kartičky mění stávající strategii hry a dělají ji zajímavější. Když si však několikrát zahrajete rozšíření, zjistíte, že kartičky jsou nevyvážené. Některé jsou příliš mocné a jejich majitel je oproti ostatním ve výhodě. Já osobně zastávám negativní postoj k rozšířením. Raději si koupím novou hru. Věřím však, že toto rozšíření potěší všechny opravdové fanoušky Carcassonne a sběratele.

  50. chloridka
    4 z 5

    :

Přidat hodnocení hry