Alhambra

Pořadí v žebříčku BoardGameGeek:
427

Originální název:
Alhambra
Rok vydání:
2003
Počet hráčů:
2 až 6
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 8 let.
Doba hraní:
Středně trvající hra – asi 30 až 70 minut
Doporučení rodiny:
Určitě vyzkoušejte, neměla by uniknout vaší pozornosti.
Doporučení hráče:
Asi nebudete zklamáni, ale také vás asi nenadchne.

Kategorie: .

Popis hry

Granadské město Alhambra ve 13. století. Nejlepší stavitelé Arabského světa i Evropy se tu snaží podat důkazy svého umění. Staňte se jedním z nich. Najměte si nejlepší stavební party, ale pozor. Ať už jde o kameníky ze severu nebo zahradníky z jihu vždycky ti lumpové pravidelně požadují výplatu. A ještě přepočítanou podle jejich domácího oběživa. Na druhou stranu s jejich pomocí v Alhambře vztyčíte věže, založíte zahrady, postavíte arkády a pavilóny. Takže raději plaťte.

Další informace

Míra náhody

2 – střední podíl náhody

Počet hráčů

2 až 6

Věk hráčů

Od 8 let

Doba hraní

Středně dlouhá hra – asi 30 až 70 minut

Počeštění

Kompletně česká hra dostupná v ČR

Rok vydání

2003

Míra interakce

3 – ustálená komunikace

Míra složitosti

2 – jednoduchá

Míra humoru

3 – hra má k humoru blízko

Doporučení rodiny

Určitě vyzkoušejte, neměla by uniknout vaší pozornosti.

Doporučení hráče

Asi nebudete zklamáni.

Výrobci

CORFIX, PIATNIK, QUEEN GAMES

Autoři

Dirk Henn

– Funagain Gameweb
– BoardGameGeek
– Brett and Board – popis hry a recenze
– Pravidla v češtině (M. Procházka)
– Pravidla hry
– Svět deskových her
– Možnost nákupu na Slovensku.

252 hodnocení k Alhambra

  1. jayjay
    4 z 5

    :

  2. Lamahe
    5 z 5

    :

  3. doriang
    3 z 5

    :

  4. Stanley
    4 z 5

    :

  5. Bobr
    3 z 5

    :

  6. murphy
    4 z 5

    :

  7. Brontik
    4 z 5

    :

  8. Nata
    3 z 5

    :


    Po prečítaní zaujímavých, mierne kritických recenzií bola pre nás Alhambra veľkým sklamaním. Štyri typy platidiel, ktorých rôzne pomenovanie nemá žiaden význam. Šesť typov nádherných kartónikov budov, ktorých bodové hodnoty majú priveľké rozostupy. Tri fázy zbierania bodov, ktorých sa hráč počas hry už nevie dočkať. Skvele graficky podarená odkladacia plocha, ktorej úloha je slabo vysvetlená. Hre chýbajú dramatické zvraty. Obyčajne, kto sa dostane do vedenia na začiatku, ľahko si ho udrží. Vďaka veľkým bodovým rozostupom je skôr pravdepodobné, že náskok víťaza prvého bodovania narastie priam geometrickou radou.

    Alhambra nutne potrebuje úpravu pravidiel, aby zostala zaujímavá. Akurát sme už nemali chuť skúšať, ako pravidlá upraviť.

  9. Irbis
    3 z 5

    :

  10. Shark
    3 z 5

    :

  11. Tacud
    3 z 5

    :

  12. Jitka
    5 z 5

    :

  13. lotr
    4 z 5

    :

  14. dooly
    3 z 5

    :

  15. tučňák
    4 z 5

    :

  16. Kvačka
    4 z 5

    :

  17. Panzer
    2 z 5

    :

  18. belisar
    3 z 5

    :

  19. Droll
    3 z 5

    :

  20. Michal
    4 z 5

    :

  21. Anna
    3 z 5

    :

  22. Gandalf
    5 z 5

    :

  23. kvetinka
    3 z 5

    :

  24. Pepik
    4 z 5

    :

  25. Roman
    3 z 5

    :

  26. Jirka
    4 z 5

    :

  27. V.S.
    3 z 5

    :

  28. Věrka Cicháková
    3 z 5

    :

  29. vod5ka
    4 z 5

    :

  30. Richmond
    2 z 5

    :

  31. David Cichák
    3 z 5

    :

  32. WillBlack
    4 z 5

    :

  33. golmon
    4 z 5

    :

  34. Odoren
    4 z 5

    :

  35. Burton
    4 z 5

    :

  36. Aja_Drakopes
    4 z 5

    :

  37. chloridka
    5 z 5

    :

  38. Čajovna 82 vůní
    4 z 5

    :


    Během krátkého výletu do Německa se nám povedlo tuhle hru náhodně sehnat a opravdu nás nezklamala. I když jsme měli německý originál, nebyl problém si na stránkách Queen Games najít anglická pravidla a svépomocí si je přeložit.
    Letos plně souhlasíme s rozhodnutím komise pro hru roku – což o všech vítězech říci nemůžeme.
    Nápad na hru stojí za to a navíc se hra povedla po grafické stránce. Pravidla jsou velmi jednoduchá a tak jsme mohli vymýšlet taktiku už během prvního hraní. Dokonalý nápad je několik druhů peněz, musíte se totiž snažit mít různé druhy peněz a to v několika hodnotách. Pokud totiž zaplatíte přesně, váš tah pokračuje, a tak můžete koupit i několik budov najednou a ještě si nabrat další peníze. Pokud nemáte drobné, platíte víc než musíte a ještě rychle přijdete o tah.

  39. Surt
    3 z 5

    :

  40. Mirunak
    3 z 5

    :

  41. Katka Girgensohn
    3 z 5

    :


    Naprosto souhlasím s recenzí pana Kovaříka a jen přidávám, že Alhambra je opravdu jedinečná hra pro začátečníky. Pokud máte kamarády, které chcete nadchnout pro hraní, tak začněte buď Carcassonnem nebo Alhambrou (jen je musíte přemluvit, aby vydrželi přečtení pravidel do prvního zkušebního kola – po prvním kole je máte!).

  42. marcel
    4 z 5

    :

  43. pogo
    4 z 5

    :

  44. Martin Blatný
    4 z 5

    :

  45. Agáta
    5 z 5

    :


    Pokud se do vašeho týmu zběhlých hráčů připlete někdo slabší, zkuste tuhle úpravu pravidel: při přestavbě si může přemístit víc dlaždic najednou (třeba 5 – podle zdatnosti). Tím snáze získá body za zeď. Nemusí také tolik přemýšlet, co vlastně koupit.
    Můžete zkusit i variantu, kdy si každý hráč může v rámci jednoho tahu libovolně přeskládat celou Alhambru. V tom případě už nezáleží tolik na taktice, ale víc na náhodě. Hra bude méně namáhat mozek, což se může hodit mezi naprostými začátečníky, nebo naopak je-li společnost už trochu unavenější.
    Je to ale jen takové zpestření, původní pravidla jsou myslím velice dobře vyvážená.

  46. Kolík Aťsepicnu
    2 z 5

    :

  47. Láďa Smejkal
    4 z 5

    :

    Konečně jsem se odhodlal napsat recenzi hry loňského roku. Proč jsem s ní tak dlouho otálel? Krabice mi doma leží sice již od října, ale k jejímu pořádnému otestování jsem se dlouho nedostal a měl jsem pocit, že první dojem může být klamný.

    Hrací materiál vypadá velice pěkně, zejména peněžní karty se bezesporu grafikům povedly. Horší už je to s bodovací tabulkou. Ta jako by snad ani k ostatnímu hernímu materiálu nepatřila. Odmyslíme-li si, že na stole většinou překáží, odradí nás stejně její provedení. Nechápu, proč se výrobci neinspirovali „“klasikou““ bodovací tabulkou na okraji plánu (zde deska s nabízenými kartičkami)?

    Přejděme ale k vlastní hře. Málokdo u nás asi ví, že se nejedná o zcela původní hru, ale upravenou hru Stimmt So!. Nová verze své jméno dostala podle středověké pevnosti Alhambra chráněné vysokými hradbami. Pevnost se vypíná nad španělským městem Granada. Samotná Alhambra se však neproslavila ani tak jako vojenská pevnost, ale spíš krásou a originalitou svých interiérů. Za hradbami vznikly nádherné paláce, pavilóny, fontány, jezírka a další stavby. Ve hře se skutečně hráči snaží postavit podobně nádhernou kopii té původní Alhambry.

    Hráči kupují kartičky staveb, které přikládají k základní kartičce a vytvářejí tak svoji Alhambru. Některé kartičky mají po jedné až třech stranách úsek hradby. Pro přikládání kartiček jsou definována omezující pravidla. Koupenou kartičku smí hráč ihned umístit. Pokud zaplatí přesně cenu uvedenou na kartičce, získává možnost další provést další akci. Je-li hráč na tahu, může buď koupit kartičku, přiložit dříve koupenou kartičku ze zásoby na své odkládací ploše, odložit kartičku z Alhambry do zásoby, zaměnit kartičku z Alhambry za kartičku ze zásoby nebo si vzít peníze. Během hry a na konci jsou celkem tři bodování, ve kterých hráči získávají body za převahu v jednotlivých druzích budov a za svoji nejdelší hradbu.

    Úspěch ve hře přináší většinou promyšlená strategie (plánovité kupování a umisťování kartiček i výběr peněz), ale občas stačí k výhře jen pořádná dávka štěstí na kartičky. Prvek náhody se výrazně zvyšuje s vyšším počtem hráčů. Ve třech strategie náhodu výrazně převyšuje, v pěti už je to takové lepší „“Člověče, nezlob se““. Pravidla hry jsou poměrně stručná a jasná, hra má rychlý spád, je napínavá, kreativní. To byste koukali, jaké zajímavé architektonické skvosty jsou někteří hráči schopni vymyslet! Proč tedy nepěji chválu, ale je z recenze cítit určitý odstup?

    Hra v sobě skrývá jedno nebezpečí. Může se stát, že některému hráči se bude doslova lepit smůla na paty. Pokud se k tomu přidá větší rozdíl ve hráčské kvalitě, ten slabší může být hrou pořádně otráven. Pro srovnání: Pokud prohraji např. v Carcassonne, budu mít stejně pocit, že jsem nějaké body získal a slušně jsem si zahrál. Když se mi nebude dařit zde, nekoupím skoro žádné kartičky, tudíž získám minimum bodů a budu dost znechucený. Přihodilo se mi to také a takovou partii člověk opravdu dohrává jen z povinnosti. Naštěstí popsaná situace nastává zcela výjimečně, asi tak jednou za … let :-). Přesto na tuto možnost pamatujte, zejména hrajete-li s dětmi!

    Přes pár kritických poznámek považuji Alhambru za povedenou rodinnou hru na dlouhé zimní večery (většinou nezůstane u jediné partie). Vřele ji doporučuji zejména těm hráčům, kteří mají rádi svižnější hry, hrávají v různém počtu (také varianta pro dva hráče je vcelku dobře hratelná) a nějaká ta náhoda ve hře jim nevadí.

    Ty, kteří si již hru stihli oblíbit, nejspíše potěší, že na letošním veletrhu v Norimberku bylo představeno první rozšíření k základní hře obsahující speciální peněžní karty a další kartičky budov, které zvyšují bodový zisk. Je zřejmé, že firma Queen Games by ráda vytvořila z této hry svoji vlajkovou loď (viz Osadníci u Kosmosu nebo Carcassonne u HiG). Nakolik se jí to daří, už posuďte sami.

  48. otakar zatřepálek
    3 z 5

    :

  49. Matěj Baťha
    3 z 5

    :

  50. Jaromír Kovařík
    4 z 5

    :

    Alhambra je hrou od známého autora Dirka Henna. Jedná se vlastně o přepracování jedné z jeho starších her. Změnil téma, vychytal mouchy a hra je vybavena velmi hezkou grafikou. A výsledkem je ocenění Spiel des Jahres 2003.

    Na první pohled je ve hře poměrně dost různého materiálu – dvě tabulky, peněžní karty, kartičky s jednotlivými budovami, herní sáček, a dřevěné válečky. Působí to trochu zmateně, ale již po prvním kole hry je vše jasné. Hráči mohou během svého tahu udělat jednu ze tří akcí –

    • vzít si peněžní kartu (ze čtyř otočených) nebo
    • koupit si za obnos kartičku budovy a postavit je do svého města či zásobárny budov nebo
    • stáhnout kartu z města do zásobárny (či naopak) nebo kartičku mez i zásobárnou a městem vyměnit

    Pokud se hráči podaří nakoupit za přesný obnos, může hrát ještě jednou. A o to také ve hře jde – nakupovat pokud možno co nejpřesněji, abych si zdvojil tahy.

    Cílem hry je získat většiny od budov daného typu (6 typů budov) – a za to odpovídající počet bodů.

    Hra je svižná, poměrně rychle se hráči dostávají opět na tah. její další výhodou je, že i „“nehráč““ velmi rychle pochopí, co má dělat. Naopak pro hráče se po úvodních partiích vynořují možné strategie. Věřím, že i hráčským profesionálům nabídne hodně možností.

    Hra je dobře hratelná od 3 hráčů do 5. K oběma extrémům (2 a 6 hráčů) bych měl připomínky: ve dvou lidech to není až taková zábava, v šesti ( a někdy i v pěti) již ztrácíte kontrolu nad tím, co na Vás v nákupech zbude a strategie se mění spíše na okamžitou taktiku, co je k dispozici.

    Alhambru mohu jen doporučit!

     

Přidat hodnocení hry