Hrajeme.cz

Stratego

Originální název:
Stratego
Rok vydání:
1961
Počet hráčů:
2 až 2
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 8 let.
Doba hraní:
Středně trvající hra – asi 30 až 70 minut
Doporučení rodiny:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.
Doporučení hráče:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.

Kategorie:

Popis

Dvě armády postupují proti sobě a snaží se dobít protivníkův hlavní stan (reprezentovaný praporem). Při postupu nepřátelským územím se střetávají s jednotkami protivníků a dochází ke konfrontacím. A z těch může vyjít výtězně jen silnější.

Další informace

Míra náhody

Počet hráčů

Věk hráčů

Doba hraní

Počeštění

Rok vydání

Míra interakce

Míra složitosti

Míra humoru

Doporučení rodiny

Doporučení hráče

Výrobci

,

Autoři

– Funagain Gameweb

Recenze

  1. palcice

  2. yeetik

  3. Machííírek

  4. howska

  5. mimoo

  6. jakub

  7. Veena

  8. corwin78

  9. matys

  10. milos

  11. Emil

  12. Darn

  13. Stanley

  14. Bobr

  15. murphy

  16. tučňák

  17. Panzer

  18. Droll

  19. SIDI

  20. Bluďa

  21. Hroch

  22. Thelonius

  23. PepaK


    Jedná se o vynikající strategickou hru pro dva hráče, kterou můžeme trochu přirovnat k šachům. Přirovnání bylo jen vzdálené, protože je zde velmi mnoho odlišností. Uvedl jsem ho pro představu pro ty, co hru vůbec neznají, aby si mohli udělat lepší představu. Podobně jako v šachách i zde se snaží hráči na základě svého taktického umu zbavit soupeře co nejvíce figurek. Ovšem to není cíl hry. Ještě uvedu, že tato hra se u nás dříve prodávala pod názvem Maršál a špion. Jak už zde bylo uvedeno, byla to česká kopie s mírnými úpravami.

    Hrací plán tvoří šachovnice o rozměru 10×10 (Maršál a špion má 10×11). Uprostřed hracího pole jsou dva nepřístupné ostrovy o rozměru 2×2 (Maršál a špion 3×1) mezi kterými jsou dvě pole. Tím je bitevní pole rozděleno na střed, levé a pravé křídlo. Dále hra obsahuje 80 herních kamenů (pro každého hráče 40). Jednu sadu 40 kamenů tvoří – 1x MARŠÁL, 1x GENERÁL, 2x PLUKOVNÍK, 3x MAJOR, 4x KAPITÁN, 4x PORUČÍK, 4x SERŽANT, 5x MINÉR, 8x PRŮZKUMNÍK, 1x ŠPION, 6x MINA a 1x PRAPOR (Maršál a špion měl trochu odlišné hodnosti i počty: 1x MARŠÁL, 1x GENERÁL, 2x KAPITÁN, 3x KADET, 4x KAPRÁL, 5x STŘELEC, 8x PRŮZKUMNÍK, 6x MINÉR, 8x MINA A 1x PRAPOR). Se všemi kameny lze během hry pohybovat kromě praporu a miny. Kameny jsou vytvořeny tak, že jejich hodnotu soupeř nevidí a ani naopak. Toto je právě velká odlišnost od šachů a zároveň velmi originální prvek, protože na začátku hry vůbec netušíme jak soupeř kameny rozestavil. Cílem hry je zajímání soupeřových kamenů vlastními. S pohyblivými kameny lze pohybovat všemi směry, ale zajímat soupeřovy kameny lze pouze dozadu, dopředu, vlevo a vpravo (ne šikmo). Během tahu můžeme pohnout jedním kamenem o jedno pole. Výjimku mezi pohyblivými kameny tvoří průzkumník, který se jako jediný může ve volných kolmých směrech pohybovat o více než jedno pole (ale pouze v případě, že a ním ihned napadneme soupeřův kámen). Tak a co je vlastně cílem hry? Vyhrává ten kdo soupeři zajme jeho prapor. Zajímání probíhá tak, že když se přiblížíme ke kameni soupeře obsadíme jeho políčko. Současně se podíváme, co je to za hodnotu kamene. Silnější kámen (vyšší hodnost) zvítězí a zůstane stát na políčku kde stál slabší kámen. V případě střetu dvou stejných kamenů se zlikvidují navzájem a odstraní se z hracího plánu oba. Hodnost kamenů je dána v podstatě v tom pořadí v jakém sem je napsal tj. maršál zajímá všechny kameny, generál všechny kromě maršála atd. Výjimku tvoří špion, minér, mina a prapor. Špion sice jde zajmout všemi kameny, ale on jediný je schopen zajmout maršála (zde se tedy kruh uzavírá). Pokud nějaký kámen při svém postupu narazí na minu je vyřazen ze hry vždy. Jediný kdo vyřazuje minu je minér (logicky) no a nakonec prapor lze zajmout všemi pohyblivými kameny.

    Jak je vidět, tak prapor je pro nás velmi důležitý. Je pouze jeden a pokud o něj přijdeme, prohráli jsme. A tady se dostáváme k věci, kterou hra vlastně začíná – rozestavění kamenů. Záleží totiž čistě na nás, jak si kameny na svůj prostor 4×10 rozmístíme. Je tedy dobré prapor „uklidit“ co nejvíce hluboko do naší jednotky a dobře opevnit (hlavně myslete na to, že je nepohyblivý a během hry už mu pozici nemůžete změnit!) . Další klíčovou figurou je špion. On jediný totiž je schopen zlikvidovat maršála. Pokud o špiona přijdeme nějakým „blbým“ způsobem, může si soupeř se svým maršálem dělat v herním poli prakticky co chce. Velmi dobře si také musíme promyslet jak umístit miny. Jejich nepohyblivost by nám pak během hry mohla způsobit potíže (jako překážka ostatním kamenům). Ovšem každý hráč si během několika partií pomalu najde a „vypiluje“ svoje postavení.

    Konečným cílem hry je tedy zajmout soupeřův prapor, jak jsme si již řekli. Hra končí nerozhodně pokud ani jeden z hráčů nemá naději na zajmutí soupeřova praporu. Ještě existuje varianta hry známá ze šachu jako PAT. A to tehdy, když jsme si jistí, že nemáme šanci zajmout soupeřův prapor nechat si zabrat všechny zbylé pohyblivé kameny. Tato situace může být zhodnocena jako PAT nebo jako prohra – záleží na vás.

    A co říci závěrem? Jedná podle mého názoru o skvělou hru, kterou můžeme nazvat světovým bestseller. Když se podíváte na internet najdete spoustu provedení a to i pro počítač. Když se vám bude chtít, není problém si tuto hru vyrobit vlastními silami. Návody lze rovněž nalézt na internetu.

  24. Hrubiduk

  25. controlled

    Jedná se o novou verzi již staré hry Maršál a špion. Pravidla jsou úplně stejná, jen se změnil název a provedení: Maršál a špion byl docela velký plán z papíru a na něm se táhlo papírovými figurkami (takové složené trojúhelníčky), zatímco Stratego je vyrobeno z plastu a má menší rozměry. Chystám se tu hru koupit, protože musí být super na cesty. S bráchou jsme dříve hráli Maršál a špion a dost jsme se u toho vyblbli.
    Samotný princip hry je dokonalý: každý hráč si rozestaví svou armádu a pak vyšle vojáky na nepřítele. Když na sebe dva cizí vojáci narazí, zeptá se ten, co je na tahu: „“Kdo tam?““. Nepřítel musí po pravdě odpovědět a pak ten voják, který má vyšší hodnostu, zajme toho druhého (vyhodí ho z plánu). Obecně platí, že čím vyšší hodnost, tím lépe. Jenže např. mina přemůže každého a stejně tak špion (nejnižší hodnost) přemůže maršála (nejvyšší hodnost) – odtud původní název hry.
    Úspěch hry spočívá ve schopnosti postavit vlastní řady, pamatovat si pozice protivníka (podle toho, kde jste na jeho vojáky narazili a kam se oni dále pohybují) a najít v jeho řadách slabé místo.
    Hru doporučuju všemi deseti!!!

    Poznámka redakce k názvům hry:
    „“Stratego““ je původní název hry, zatímco „“Maršál a špion““ byl pouze název její české kopie. Tato změna názvu měla zajistit obejití autorských práv. V historii „“českých her““ bohužel nejde o ojedinělý případ.

  26. marcel

  27. pogo

  28. Matěj Baťha

  29. Jaromír Kovařík

Přidat recenzi