Trans America

Pořadí v žebříčku BoardGameGeek:
Neznámý

Originální název:
Trans America
Rok vydání:
2002
Počet hráčů:
2 až 6
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 8 let.
Doba hraní:
Středně trvající hra – asi 30 až 70 minut
Doporučení rodiny:
Asi nebudete zklamáni, ale také vás asi nenadchne.
Doporučení hráče:
Tuto hru vám nedoporučujeme, najdou se pro vás lepší hry.

Kategorie: .

Popis hry

Cílem je propojit vylosovaná města kolejnicemi. Města jsou rozdělena do oblastí a každý hráč má každé město v jiné oblasti. Jakmile se některému hráči podaří spojit jeho města kolejnicemi, končí jedno kolo. Ostatní hráči ztrácí body. Vyhrává ten, kdo má na konci hry po několika kolech nejvíce bodů.

Další informace

Míra náhody

2 – střední podíl náhody

Počet hráčů

2 až 6

Věk hráčů

Od 8 let

Doba hraní

Středně dlouhá hra – asi 30 až 70 minut

Počeštění

Kompletně česká hra dostupná v ČR

Rok vydání

2002

Míra interakce

2 – komunikace není součástí hry

Míra složitosti

2 – jednoduchá

Míra humoru

2 – spíše seriózní hra s prvky humoru

Doporučení rodiny

Asi nebudete zklamáni.

Doporučení hráče

Tuto hru vám nedoporučujeme.

Výrobci

CORFIX, WINNING MOVES

Autoři

Franz-Benno Delonge

– Funagain Gameweb
– Výhradní dovozce do ČR – firma Corfix
– 20 variant pravidel (přeložil David Polášek)
– Svět deskových her
– Možnost nákupu na Slovensku.

154 hodnocení k Trans America

  1. Adam
    3 z 5

    :

  2. termit
    3 z 5

    :

  3. Lucinka21CL
    3 z 5

    :

  4. Aneiron
    4 z 5

    :

  5. Honza
    4 z 5

    :


    Princip hry byl už popsán v předchozích recenzích, takže doplním jenom některé postřehy:

    + pravidla jsou velmi jednoduchá a hra je rychlá, což je ideální kombinace pro hraní i s kamarády, kteří s deskovými hrami nemají žádné zkušenosti
    + hra je stejně vhodná pro větší i menší počet hráčů (2-6), přičemž i při větším počtu hráčů hra ubíhá velmi rychle

    – u vyrovnaných zkušených hráčů začne časem hrát velkou roli při hraní náhoda (tj. jaká města, která mají spojit, si vylosují).

  6. Bobr
    3 z 5

    :

  7. murphy
    3 z 5

    :

  8. Tarenor
    3 z 5

    :

  9. Brontik
    4 z 5

    :

  10. Irbis
    1 z 5

    :

  11. dejv
    2 z 5

    :

  12. lotr
    3 z 5

    :

  13. dooly
    4 z 5

    :

  14. orsej@centrum.cz
    4 z 5

    :

  15. tučňák
    3 z 5

    :

  16. Marsha
    3 z 5

    :

  17. newrock
    4 z 5

    :

  18. Lucilla
    3 z 5

    :

  19. Droll
    4 z 5

    :

  20. Michal
    3 z 5

    :

  21. Gandalf
    5 z 5

    :

  22. Fatigo
    4 z 5

    :

  23. kvetinka
    3 z 5

    :

  24. Budy
    3 z 5

    :

  25. Filip
    3 z 5

    :

  26. dusanek
    4 z 5

    :

  27. Skaut
    4 z 5

    :

  28. Juventus
    4 z 5

    :

  29. Věrka Cicháková
    3 z 5

    :

  30. Rubic(k)
    3 z 5

    :

  31. Thelonius
    4 z 5

    :

  32. darebák
    3 z 5

    :

  33. PepaK
    4 z 5

    :


    Napsáno snad už bylo vše. Skutečně se jedná o výbornou oddychovou a svižnou hru s úžasně jednoduchými pravidly. Jediné mínus je velký a to opravdu velký podíl náhody. K této hře se dá najít na internetu nespočet variant a úprav pravidel. Já sám sice nejsem velký příznivec různých úprav, ale protože tahle hra má již zmíněný velký podíl náhody, nepovažuji změnu pravidel za přílišný zásah, který by hru mohl kvalitativně ovlivnit. Pro příklad zde několik variant uvádím:

    Otevřené karty
    Po vylosování karet s cílovými městy je hráči položí před sebe. Všichni hráči tedy vidí i karty protihráčů a je větší možnost pro taktizování při stavbě železnice ve snaze zabránit soupeři použití vaší sítě k napojení vlastních měst. Ostatní pravidla platí bez změny. Další variantou je, že po skončení kola předá hráč svoje karty protihráči po pravé straně. Hraje se tolik kol dokud se karty s cílovými městy nevrátí zpět k hráči, který s mini začínal.

    Křížení a napojování
    Hraje se podle pravidel s tím rozdílem, že rozdvojovat svojí síť můžete pouze ve městech a napojení na soupeřovu železnici vás stojí dvě kola (lze napojit rovněž pouze ve městě).

    Startovní pozice
    Všichni hráči začínají ve stejném městě, které se náhodně vylosuje na začátku hry. Rozdíl je také v bodování. Za každé nepropojené město máte -5 bodů. Ostatní pravidla platí bez změn.

    Startovní pozice II
    Vaší startovní pozici vám náhodně určí váš protihráč po pravici. Ovšem startovní pozice nesmí být ve městě, které má on sám.

    Jak vidíte jedná se o drobné úpravy, které buď vliv náhody ještě více zdůrazní nebo naopak potlačí.
    Mimo to si na internetu můžete stáhnout obrázek prodloužené bodové lišty z 12bodů na 19bodů a nebo kartičky hráčů. Tato kartička během hry leží před vámi a vaši soupeři díky ní jediným pohledem vidí za jakou barvu hrajete.

  34. Milan Jakubec
    3 z 5

    :

  35. Richmond
    2 z 5

    :

  36. Citron
    3 z 5

    :

  37. WillBlack
    4 z 5

    :

  38. Aja_Drakopes
    3 z 5

    :

  39. Amarth
    2 z 5

    :

  40. Eli
    5 z 5

    :

  41. Čajovna 82 vůní
    4 z 5

    :

  42. marcel
    4 z 5

    :

  43. pogo
    3 z 5

    :

  44. tonda007
    2 z 5

    :

  45. Martin Blatný
    4 z 5

    :

  46. Kolík Aťsepicnu
    2 z 5

    :

  47. Jersey
    3 z 5

    :

  48. Láďa Smejkal
    3 z 5

    :

    Po rozložení hracího plánu se přesuneme do USA v době vzniku prvních železnic. Každý hráč se stává manažerem, který má za úkol propojit železnicí pět měst. Aby to nebylo tak jednoduché, každé z nich leží v jiné části Ameriky. V každém tahu smí stavitel prodloužit svoji trať podle obtížnost terénu o jeden nebo dva úseky.

    Hráči si mohou úkol ulehčit využitím tratí postavených soupeři. Jakmile se dvě železnice spojí, mohou oba hráči pokračovat ve stavbě z libovolného bodu na spojené trati. Takto se mohou postupně připojit tratě všech hráčů.
    Manažer, který první propojí svých pět měst, vyhrál dané kolo hry. Jedna partie se skládá z několika kol. V každém si méně úspěšní stavitelé železnic připíší tolik trestných bodů, kolik jim chybí k připojení zbývajících měst. Když něčí lokomotiva na bodovací tabulce dojede na konec, hra končí. Vítězem je samozřejmě hráč, který trestných bodů získal nejméně.

    A čím si vás tato hra vlastně může získat? Především svojí jednoduchostí. Vysvětlení a pochopení pravidel je otázkou dvou minut. Vlastní hra je velmi svižná a napínavá. Ani se nenadějete a je konec. A vy chcete hrát znovu a znovu…

    Ale abych jen nechválil, jednu pihu na kráse najdeme. Zkuste rychle spojit nejsevernější a nejjižnější nebo nejvýchodnější a nejzápadnější města Ameriky! Vliv náhody na hru je zmírněn tím, že se hraje více kol, přesto zůstává důležitým faktorem.

    Pokud vám ale více náhody ve hře nevadí (alespoň může občas vyhrát mladší sestra nebo třeba osmiletý syn), koupí rozhodně neprohloupíte. Hru mohu vřele doporučit zejména rodinám s dětmi.

  49. Matěj Baťha
    3 z 5

    :

  50. Jaromír Kovařík
    4 z 5

    :

    Další z minikolekce firmy Winning Moves, která vsadila na stejný formát krabic, jednoduchá pravidla a krátkou dobu jedné hry. K jejím „“bratříčkům““ patří starší Cartagena a nejmladší Clans.

    Po rozbalení mne čekalo první překvapení – poměrně velký hrací plán složený do malé krabičky. Hrací materiál je vyveden velmi dobře – dřevěné trasy, vagónky, špalíčky, pěkné karty a již zmiňovaný hrací plán. Ten zobrazuje spoustu amerických měst, které jsou propojeny sítí tras. Na tyto trasy kladou hráči kolejnice tak, aby propojili všechny svá města. Města si hráči nalosují na začátku – jsou v pěti barvách tak, aby nikdo nebyl příliš znevýhodněn – všichni mají města zhruba stejně  daleko od sebe.

    Hra začíná tak, že si hráči umístí svůj počáteční výchozí špalíček na některé místo na hracím plánu. Od tohoto místa mohou v libovolných směrech rozšiřovat svou železniční síť s cílem projet všech 5 svých měst. Pokud se trasy propojí s jiným hráčem,  mohou oba navazovat dále na libovolné místo celé sítě, to jest využívat i trasy propojeného spoluhráče. Kolo končí v okamžiku, kdy se některému hráči podaří propojit všech svých pět měst – to trvá zhruba několik minut. Hráči, kteří v daném kole „“nedojeli““, si poté započtou chybějící trasy na počítadle. Hra končí po několika kolech.

    Přednosti hry:

    • naučíte se jí během několika minut
    • velmi vhodná i pro příležitostné hráče
    • zajímavá a dobrá jak ve dvou tak ve více lidech

    A k nedostatkům? Hra obsahuje poměrně hodně náhody. Ta je částečně eliminována více koly, které se započítávají do jedné partie. Hru ale mohu jen doporučit – sám nemám rád hry s velkým prvkem náhody, tato mne ale dokázala velmi zaujmout a dobře pobavit. Navíc je ideální pro nevyrovnané a začínající hráče. Dohrajete a chcete hrát znovu…. 

Přidat hodnocení hry